دانلود آهنگ لری شاد یاسوجی
انواع موسیقی در قوم لر
موسیقی و ترانه های کار: به منظور سهولت و تسریع در کار مردان و ن ایلاتی، این ترانه ها به صورت فردی یا دسته جمعی خوانده می شود، مانند ترانه های گل درو (برزیگری)، هوله (خرمن کوبی)، مشک زنی، شیردوشی و چوپانی. پس از انقلاب ۵۷
موسیقی سازیساز سرناکمانچه شش تکه پشت باز، موزه فلک الافلاکشامیرزا مرادی در حال نواختن ساز سرنا در این میان کمانچه تنها سازی است که با ساز سایر اقوام تفاوت اساسی دارد.
سرنانوشتار اصلی: سرنا در اصل در میان اقوامی که زبان هندواروپائی اولیه را صحبت می کردند این ساز به علت اینکه از شاخ حیوانات ساخته می شد به این اسم نامیده شده. دهلنوشتار اصلی: دهل
کمانچه (تال) نوشتار اصلی: کمانچه
دانلود آهنگ لری بختیاری خواننده زن
تنبکنوشتار اصلی: تنبکتنبورنوشتار اصلی: تنبور
تاریخچه علیرضا حسین خانی در حال نواختن ساز تال در مناطق لر نشین توالی و ترتیب موسیقی غنایی بدین گونه است: سنگین سما، دوپا، سه پا، شانه شکی، گاه ضمن اجرای این مقام ها، مقام های دیگری مانن شیرین و خسرو، و سارو خوانی نیز اجرا می شود. تشویق ایلات و عشایر به شرکت و حضور در میدان ها نبرد (مانند ترانه دایه دایه) و حفظ و زنده نگهداشتن یاد برخی از شخصیت های حماسی قوم لر در دو بخش بی کلام، مانند مقام های سحری، نقاره، شاره را، یا با کلام، مانند ترانه های دایه دایه، جنگ لر وکرمی اجرا می شود.
ترانه لری ترجمه فارسیاَسبت و زین و کتلت زیه در مال اسبت به زین و کتل تو جلوی منزلگاه است دشمنو شادی کنان دوسو ن زال دشمنان شادی می کنند و دوستان زار می زنندشمشیرت منه غلاف ترسم خورش زنگ شمشیرت در غلاف مانده ترسم زنگ بزند
کینه دارم بعد خوت وش وش بکنه جنگ چه کسی را دارم که بعد از خودت با آن جنگ کنمدات برو کگو برو همه بران مو مادرت موی می برد خواهرت موی می برد همه گیسو می برندهمه برن و کارد زنت و خنجر اگر همه با کارد موی برند همسرت با خنجر موی می برد در مناطق لرنشین نیز در گذشته چنین سنتی وجود داشت، از جمله نغمه شادمانه برزه کوهی که به هنگام بهار و بازگشت ایل از قشلاق و جشن بازگشت به سرزمین نواخته می شد.
بررسی و تحلیل ضرباهنگ ترانه هاهمت علی سالم در حال نواختن ساز تال ۴ سیمبررسی و تحلیل ملودی ترانه ها
دانلود آهنگ لری شاد دی بلال دی بلالم
همچنین در بسیاری از قسمت ها شروع از درجه دوم (نت ر) است و در مواردی ایست قطعات نیز بر این درجه استوار است که باعث تفاوت هایی در نحوه بیان با دستگاه ماهور در ردیف می گردد.ویژگی های کلی موسیقی لری
ترانه دایه دایه
در دوران جنگ ایران و عراق استاد محمد میرزاوندی این تصنیف رو به عنوان اثری ماندگار برای رزمندگان در دفاع از کشور ثبت کرد سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور، دربارهٔ این تصنیف گفت:[نیازمند منبع] موسیقی محلی لرستان چندان ناشناخته نیست؛ ولی برخلاف بسیاری از موسیقی های نواحی دیگر ایران، از حیث مقامات محدود است و معمولاً در <<دستگاه ماهور>> اجرا می شود.
▪ در لرستان نواهای گوناگونی وجود دارد : - یاری و سحری نام دو آهنگی است که ویژه سوگواری است و برای مراسم خاکسپاری مورد استفاده قرار می گیرد.
● موسیقی های آوازی (کلامی) و موسیقی های سازی ▪ موسیقی آوازی لرستان
● آوازهای بدون ریتم یا با متر آزاد ▪ علی سونه (علی دوستی) برخی اوقات نوازندگان، این مقام را بدون آواز و با ساز تنها، به عنوان مقدمه ای برای خواندن ترانه ها، قطعات ضربی و رقص اجرا می کنند.
بار کنیت تا بار کنیم دی ملک دلگیر تو دِ غصه مه د حسرت هر دک پبیم پیر پیرکه بیم کورکه بیم دو تا دو تامه موز بره دگزم منسم پایامه پیر و کور گشتم و پشتم خمیده شد،
دانلود آهنگ لری غمگین
▪ عزیزبکی و میرنوروزی (عزیزبیگی و میرنوروزی) ـ نمونه آواز عزیزبکی: درد دل یا می کشم تا می کنم پیر یا مورم دو قورس ُ یا وطن دیر
درد دل یا می کشد مرا یا پیرم می کند، نمونهٔ آواز میرنوروزی: گردش چرخ فلک نی و مرادم شادی رت د خاطرم غم من و یادم گردش روزگار به کامم نیست،
▪ ساری خونی (ساریه خوانی) ساری خونی عمدتاً به مویه نزدیک تر است و این غم انگیزی و حزن آلودی، گاه تا بدانجاست که در مراسم سوگ نیز از آن استفاده می شود.آسمو اوری گرت تیره و تیره کی دیه کرو بواَ وایک بمیره؟ که دیده است پدر و پسر با هم بمیرند؟
ای دله سی دیلرو هه می زنی زار یه تونو به دیلرویه دینه یار این هم تو و دهلران و دیدن یار.● انواع موسیقی آوازی ▪ آواهای کار
ـ برزگری ,خرمنکوبی (گاهوله)، شیردوشی (گا دوشی)، مشک زنی، برنج کوبی ـ آواهای شادمانه ـ سیت بیارم، بینا بینا، سوزه سوزه، بزران بزران، هی لُو هی لُو ▪ آواهای عاشقانه ـ کشکله شیرازی، کوش طلا، گنِم خر، قدم خیر، اَی اَی، آفری قمرتاج، آواهای عاشقانه، کیودار، کلنجه زرد، ماله ژیر، بزران بزران، شیرین و شامیرزا، هاریلُو ▪ کلام های دینی ـ کلام های یارسان، چل سرو
▪ مویه ها ـ سرلشونه، مور، ساری خوانی، هوره -ژَن چِر-، گورانی ▪ آواهای دلتنکی و غریبی ـ علیدوستی، عزیز بگی، هوره<<کو چر>> و <<سوار چر>> ▪ آواهای حماسی ـ شیرین و خسرو، شاهنامه خوانی لری ولکی، قی دادُوا، حماسه کرمی، دایه دایه ▪ آواهای طنز
ـ ماس فروش، هورم هورم، هی را سی سله، دُز ناشی ▪ آواهای هجو ـ لالایی ها ● موسیقی سازی ▪ سازهای لری ـ سرنا، دهل، کمانچه (تال)، تنبک (تمک)، تنبور.
دانلود آهنگ لری خرم ابادی بی براری
▪ مقام های شادی - عروسی ـ انوع ساز (سرنا، دهل، تنبک و کمانچه) ▪ مقام های سوگواری: ـ نوع ساز (دهل، سرنا) ـ پاکتلی، چمری سحری، شیونی، یاری (یاره هو)
▪ مقام های عاشقانه و دلتنگی : ـ کمانچه، تنبک ـ قدم خیر، کشکله شیرازی (دو گونه: گرمسیری و خرم آبادی)، علیسونه
سازهای متداول در لرستان سه گروه اند: ۱) سازهای زهی ( کمانچه و تنبور) ۲) سازهای بادی ( سرنا و دوزله)
۳) سازهای ضربی ( دهل و تنبک ) ▪ موسیقی لری را می توان به انواع زیر تقسیم کرد: ـ موسیقی شادیانه: در مراسم شادمانی نواخته می شود و گاه با رقص و آواز همراه است موسیقی عزا: در مراسم عزاداری اجرا می گردد و اجزای آن عبارت است از<< سحری (اعلام مرگ کسی)>>، << چمریانه >>، <<هرا>> و مویه ها نیز که در رثای از دست دادن عزیزان خوانده می گردد و بدون همراهی ساز است از این نوع به شمار می رود ـ موسیقی <<کار>>: کاربرد داشته است.
ـ موسیقی آوازی : شیوه های آوازی در لرستان بدین شرح است: عزیزبک خوانی، ساری خوانی، شاهنامه، نظامی خوانی، هوره و مویه ازدیگر انواع آوازهای لرستان است. و همواره رنج و غم وستمهایی که بر مردمان این دیار تحمیل شده است در صدای هنرمندان این دیارپدیدار بوده است
با توجه به اینکه رقص نیز در لرستان از پیشینه ای کهن برخوردار است، جا دارد مختصر اشاره ایی نیز به این موضوع داشته باشیم، گفتنی است که در لرستان از واژه ی رقص استفاده نمی گردد و معمولاً از واژه هایی چون <<باخته>>، <<بازی>>، <<دَس گِرِتِه>> استفاده می گردد؛ چونان که حکیم توس بازی <<کراد>> خواهر بهرام چوبین نزد خسرو پرویز را اینگونه هنرمندانه به نظم درآورده است: بزرگان به بازی به باغ آمدند همه میش و آهو به راغ آمدند
به جز آنچه گفتیم، تفاوت موسیقی و برخی آداب و رسوم میان بختیاری های لرستان و بختیاری های چهار محال و بختیاری و بویر احمد و کهکیلویه ثابت می کند که فرهنگ و موسیقی بختیاری نیز به سبب همسایگی با فرهنگ لری، طی قرن ها، تأثیرات مرئی و نامرئی بسیاری را پذیرا شده است.▪ در لرستان نواهای گوناگونی وجود دارد :
● موسیقی های آوازی (کلامی) و موسیقی های سازی
▪ موسیقی آوازی لرستان با وجود اینکه با مطالعه و معرفی آثار فرهنگ مادی و معنوی هر جامعه و پژوهش علمی در همین گذرگاه سخت و دقیق می توان به این جهان ناشناخته راه یافت، ولی بررسی فرهنگ عامه مرز و بوم لرستان و پرداختن به همه عناصر فرهنگی آن شدنی نیست، اما با هدف نمایش گوشه هایی از تبلور فرهنگ عامه مردمان خردمند این مرز و بوم و ترغیب بیشتر پژوهشگران مشتاق به دریای بیکران فرهنگ موسیقایی، روزنه هایی از این تصویر توصیف ناپذیر را می گشاییم.● آوازهای بدون ریتم یا با متر آزاد ▪ علی سونه (علی دوستی)
بار کنیت تا بار کنیم دی ملک دلگیر تو دِ غصه مه د حسرت هر دک پبیم پیر پیرکه بیم کورکه بیم دو تا دو تامه موز بره دگزم منسم پایامه پیر و کور گشتم و پشتم خمیده شد،
دانلود آهنگ لری بختیاری ارمان در عصر جدید
▪ عزیزبکی و میرنوروزی (عزیزبیگی و میرنوروزی) نام این آوازها منسوب به دو شاعر هنرمند و توانای لر زبان، عزیزبیگ و میرنوروز هستند.این دو آواز شاخه هایی از آواز علی سونه هستند که نه حالت مویه را دارند و نه به صورت خاص، علی سونه محسوب می شوند و همین نکته نشانهٔ قدمت دیرینهٔ علی سونه و بنیادی بودن این مقام در آوازهای محلی لری است.ـ نمونه آواز عزیزبکی: درد دل یا می کشم تا می کنم پیر یا مورم دو قورس ُ یا وطن دیر
درد دل یا می کشد مرا یا پیرم می کند، نمونهٔ آواز میرنوروزی: گردش چرخ فلک نی و مرادم شادی رت د خاطرم غم من و یادم گردش روزگار به کامم نیست،
▪ ساری خونی (ساریه خوانی) آسمو اوری گرت تیره و تیره کی دیه کرو بواَ وایک بمیره؟ که دیده است پدر و پسر با هم بمیرند؟ ای دله سی دیلرو هه می زنی زار
یه تونو به دیلرویه دینه یار ● انواع موسیقی آوازی ▪ آواهای کار ـ برزگری ,خرمنکوبی (گاهوله)، شیردوشی (گا دوشی)، مشک زنی، برنج کوبی ـ آواهای شادمانه
ـ سیت بیارم، بینا بینا، سوزه سوزه، بزران بزران، هی لُو هی لُو ▪ آواهای عاشقانه ـ کشکله شیرازی، کوش طلا، گنِم خر، قدم خیر، اَی اَی، آفری قمرتاج، آواهای عاشقانه، کیودار، کلنجه زرد، ماله ژیر، بزران بزران، شیرین و شامیرزا، هاریلُو ▪ کلام های دینی ـ کلام های یارسان، چل سرو ▪ مویه ها ـ سرلشونه، مور، ساری خوانی، هوره -ژَن چِر-، گورانی
▪ آواهای دلتنکی و غریبی ـ علیدوستی، عزیز بگی، هوره<<کو چر>> و <<سوار چر>> ▪ آواهای حماسی ـ شیرین و خسرو، شاهنامه خوانی لری ولکی، قی دادُوا، حماسه کرمی، دایه دایه ▪ آواهای طنز ـ ماس فروش، هورم هورم، هی را سی سله، دُز ناشی ▪ آواهای هجو
ـ لالایی ها ● موسیقی سازی ▪ سازهای لری ▪ مقام های شادی - عروسی ـ انوع ساز (سرنا، دهل، تنبک و کمانچه)
دانلود آهنگ لری بختیاری بلال بلال
▪ مقام های سوگواری: ـ نوع ساز (دهل، سرنا) ـ پاکتلی، چمری سحری، شیونی، یاری (یاره هو) ▪ مقام های عاشقانه و دلتنگی : ـ کمانچه، تنبک ـ قدم خیر، کشکله شیرازی (دو گونه: گرمسیری و خرم آبادی)، علیسونه
سازهای متداول در لرستان سه گروه اند: ۱) سازهای زهی ( کمانچه و تنبور)
۲) سازهای بادی ( سرنا و دوزله) ۳) سازهای ضربی ( دهل و تنبک ) ▪ موسیقی لری را می توان به انواع زیر تقسیم کرد: ـ موسیقی شادیانه: در مراسم شادمانی نواخته می شود و گاه با رقص و آواز همراه است موسیقی عزا: در مراسم عزاداری اجرا می گردد و اجزای آن عبارت است از<< سحری (اعلام مرگ کسی)>>، << چمریانه >>، <<هرا>> و مویه ها نیز که در رثای از دست دادن عزیزان خوانده می گردد و بدون همراهی ساز است از این نوع به شمار می رود ـ موسیقی <<کار>>:
ـ موسیقی آوازی : شیوه های آوازی در لرستان بدین شرح است: .با توجه به اینکه رقص نیز در لرستان از پیشینه ای کهن برخوردار است، جا دارد مختصر اشاره ایی نیز به این موضوع داشته باشیم، گفتنی است که در لرستان از واژه ی رقص استفاده نمی گردد و معمولاً از واژه هایی چون <<باخته>>، <<بازی>>، <<دَس گِرِتِه>> استفاده می گردد؛ چونان که حکیم توس بازی <<کراد>> خواهر بهرام چوبین نزد خسرو پرویز را اینگونه هنرمندانه به نظم درآورده است: بزرگان به بازی به باغ آمدند همه میش و آهو به راغ آمدند
.چکیده
آنچه در این مقاله در مورد موسیقی لرستان بیان شده است را می توان در چند عنوان بطور خلاصه ذکر کرد:ب) جایگاه موسیقی در فرهنگ مردم لرستان بطو ری که در هر مراسم و آیین اجتماعیِ مردمان این مرزو بوم، موسیقی حضوری پر رنگ، عجین شده و ملموسی را داراست.
(سقراط)مقدمه:کنکاش دروقایع گذشته برمردم لرستان و سیری در ژرفای سرگذشت فرهنگی وتاریخی آن درگرو بررسی موشکافانه درچهره های ناشناخته زندگانی نیاکان سخت کوش این مرز بوم است.
تاریخچه موسیقی درلرستانقطعه سفالی که از [کاسو] ها یا [کاسی] ها درهزاره سوم پیش ازمیلاد درکوهستان های زاگرس بدست آورده است سه انسان را د رحال رقص درنزدیکی چادر ها یا کلبه هایی نشان داده است (تصویر 2) همچنین ازآثار و شواهد بدست آمده دراین مناطق تصاویری ازآلات موسیقی مانند شیپور وتنبور برروی ظروف نقره وجود دارد که حاکی ازرواج موسیقی نزد این قوم درعهد ساسانی است.
جایگاه موسیقی درفرهنگ مردم لرستان
سازهای رایج درموسیقی لرستان1- سازهای بادی (Aereophones (): سرنا - دوزله - بلور2- سازهای زهی (Chordophones) کمانچه - تنبور3- سازهای کوبه ای (membranophones): تنبک (تمبک) - دُهُلموسیقی محلی لرستان
دانلود آهنگ لری غمگین برادر
موسیقی را می توان در یک تقسیم بندی کلی به دو دسته باز شناخت:الف) موسیقی آوازی (کلامی) ب) موسیقی سازیالف )موسیقی آوازی یا کلامی از کهن ترین موسیقی های لرستان است.1- آوازهای شادمانه (عروسی)؛ ترانه هایی که عملا بدون همراهی ساز و با هم آوایی ن در مراسم عروسی اجرا می شود و عبارتند از سیت بیارم، بینا بینا، بزران بزران
برخی از این آوا ها عبارتند از:کچکله شیرازیکوش طلاآواهای عاشقانه مانند:
3-کلام های دینی یا سروده های مذهبی:.4-مویه ها (سوگواری):
هوره گورانی، سواری چر، کوچر از جمله آوازهایی هستند که به هنگام دلتنگی، غریبی ها و فراق از یار توسط مردان یا (رهگذران) عشایر و روستایی در میان کوهساران طنین انداز می گردد.5-آوا های دلتنگی و غریبی:6- آواز های حماسی:از انواع آواهای حماسی می توان به:شیرین و خسرو - شیرین و خسرو را برخی ((نظامی خونی)) خوانده اند از بهترین افرادی که در اجرای آواز شیرین و خسرو تبحر بسیار داشته اند مرحوم استاد علیرضا حسن خانی یادکرد.
شاهنامه خوانی لری و لکی:7-آواز های طنز و هجو:این ترانه ها اغلب به صورت فی البداهه در هجو شخص یا موضوع یا مکانی سروده شده و برخی اوقات نیز با حرکات نمایش طنز آلود فرد یا افرادی همراه بوده است از جمله این اوا ها می توان بهماست فروشهورم هورمهی راسی سله
هی نبات8-موسیقی آواز کار (ترانه های کار):.ب- موسیقی سازی:
- مقام های شادی (عروسی):رقص (سنگین سماع، دو پا، سه پا، شا نه شکی، اشکاری):نوع ساز: (سرنا، دهل، تنبک، کمانچه)رقص و آواز: (بینا بینا، کیودار، کلنجه زرد)
2- مقام های سوگواری:نوع ساز (دهل، سرنا) موسیقی سوگواری بیشتر جنبه
کریمخانی3-مقام های عاشقانه و دلتنگی (کمانچه و تنبک)معروف ترین مقام های این موسیقی عبارتند از: کچکله شیرازی- قدم خیر - این اشعار در مدح قدم خیر، زنی از خوانین با لا گریوه که دختر کد خدا قنی (قندی) قلاوند بوده و بنا بر اقوال برخی معمرین در قبال اهداء و بخشش یک رأس ورزا ((گاو نر)) به نوازنده ای، در اوصاف وی سروده شده است.
ساير محققان ،از جمله پژوهندگان كرد مانند:آيت الله مردوخ كردستاني با استناد بر ساختار كهن زبان لري (نسبت به ساير گويش هاي همجوار )،بر اين اصالت تاكيد كرده اند چنانچه فاروق صفي زاده در تاييد تاريخ مردوخ آورده است : جايگاه لرها به مركز پهلوي كهن خيلي نزديك بوده واز آميزه با بيگانگان هم دور بوده اند ، حتي از ملت كلده وآشور هم چندان اثر پذير نشده اند و تغيير گويش نداده اند (اديان باستاني ايران64:1385)bg pattern.
همچنين اثر ديگري كه نشانگر رقص جمعي و شايد يك نوع تهيج و هماهنگي افراد به هنگام كارهاي دسته جمعي است در ميان اين آثار وجود دارد
منبع سایت دانلود آهنگ جدید ریتم تاپ
زندگینامه امیر کریمی خواننده خوش صدا و با سابقه پاپ
زندگینامه احسان خواجه امیری خواننده مطرح موسیقی پاپ
معرفی گروه موسیقی هوروش بند (بخش سوم)
معرفی گروه موسیقی هوروش بند (بخش دوم)
معرفی گروه موسیقی هوروش بند (بخش اول)
موسیقی ,های ,ـ ,▪ ,لرستان ,، ,مقام های ,▪ آواهای ,در لرستان ,دانلود آهنگ ,آهنگ لری ,علیسونه سازهای متداول ,مراسم شادمانی نواخته ,خیر، کشکله شیرازی ,چمری سحری، شیونی،